Locatie: Groep 4 - Groepen

Groep 4

groep_4.jpg

Welkom op de groepspagina van groep 4. Groep 4 bestaat dit schooljaar uit 26 leerlingen. We hebben een gezellige groep jongens en meiden die zin hebben om aan de slag te gaan. Zeker het werken met snappet is toch wel erg interessant.

In groep 4 zijn er dit jaar twee juffen. Op maandag, donderdag en vrijdag is juf Ilse in de klas. Op de dinsdag en woensdag juf Rosa. In groep 4 gaan we aan de slag met vakken als rekenen, lezen, schrijven, taal, spelling, Engels en begrijpend lezen. In de middagen gaan we aan de slag met IPC. We starten dit jaar de Unit alleen op. Na de kerstvakantie zullen we samen gaan werken met groep 3. Gymmen doen we op de dinsdagochtend (gelijk om half negen) en de vrijdagochtend. We krijgen beide keren gym van juf Danouchka. We gaan er weer een top jaar van maken!

                                                                                                                                          

Huiswerk in groep 4:

In groep In groep krijgen de leerlingen huiswerk mee voor spelling. Het is de bedoeling dat de leerlingen de woordjes oefenen. Ze hoeven niet elke dag alle woordjes te schrijven. Wel is het verstandig om ze elke dag even met de spellingsregel bezig te laten zijn. Dit kan door elke dag een paar woordjes te schrijven, er een spelletje mee te spelen of te oefenen op de computer. Wekelijks zal hier het huis werk voor de volgende week te vinden zijn.

Spelling:
Oefendictee op woensdag 25 april:   thema_7_week_1.docx
Oefendictee op woensdag 16 mei:    thema_7_week_2.docx
Oefendictee op woensdag 23 mei:    thema_7_week_3.docx

Rekenen: 
We zijn gestart met de tafel van de week. Op maandag starten we een tafel op waarbij de leerlingen een tempotoets maken. Aan de hand van het aantal goed stellen de leerlingen voor zichzelf een doel op. Hoeveel sommen willen ze goed maken na drie weken oefenen? We zijn nu begonnen met de tafel van 1 t/m 5 + 10. Deze ronden we  de week na de meivakantie af. Daarna gaan we aan de slag met de tafel van 6

                                                                                                                                          

Januari/februari 2018
IPC thema 2: Tijd-detectives. Speuren in het verleden


Startpunt:
We zijn gestart! Het nieuwe IPC thema is opgestart. We gaan dit thema werken over vroeger. We gaan als echte tijd-detectives speuren in de tijd. Hoe leefde de andere mensen vroeger? Wat is het verschil met hoe we nu leven? Aan de hand van ons speurwerk hopen we veel over de geschiedenis te weten te komen. Vandaag zijn we daarmee gestart. Voor ons startpunt is er een mevrouw van het Museum van Oudheden uit Leiden gekomen. Ze had de les Tureluurtje bij zich. Met behulp van vergrootglazen en tekeningen van situaties uit de geschiedenis zijn we letterlijk gaan speuren in het verleden. We hebben het verschil in kleding opgezocht, het verschil in spelletjes die de kinderen spelen, het verschil in eten en ga zo maar door. We konden veel vertellen en zijn erg enthousiast aan het werk geweest.  

startpunt_ipc_collage.jpg

                                                                                                                                          

Januari 2018
Theaterbezoek


Eén maal per jaar gaan we als groep aan de slag met kunst en cultuur. Dit jaar hadden we weer het geluk dat we naar het theater toe mochten gaan. Maandag 15 januari was het zover. We gingen naar de Rijswijkse Schouwburg om een stuk over Roodkapje te kijken. Maar niet zomaar een stuk. Als eerste werd het verhaal van Roodkapje nogmaals gespeeld om vervolgens het verhaal uit te breiden. Want wat gebeurde er toen de wolf in de put zat? Daar kwamen we tijdens deze theatervoorstelling achter. Het was een mooi theaterstuk over sorry zeggen. Een stuk waarbij de verschillende gedragingen (die horen bij de gekleurde petten van de Kanjertraining) goed in te zien waren. Na de voorstelling hebben we dan dus ook een koppeling gemaakt naar de Kanjerlessen en onze eigen dagelijkse praktijk. Het was een geslaagde ochtend. Aan alle ouders bedankt voor het rijden en begeleiden.  

theater_bezoek_collage.jpg

                                                                                                                                          

Januari 2018
Rekenen


Op de vrijdag werken we voor rekenen altijd aan onze eigen leerdoelen. We herhalen dat wat we geleerd hebben en oefenen extra met dat wat we moeilijk vinden. Vandaag alleen niet. We gingen een reken Zweeds renspel spelen. In de school hingen 25 vragen met rekensommen. We moesten door de school heen rennen op zoek naar de vraag die we moesten beantwoorden. Vervolgens moesten we terug naar de klas rennen om ons antwoord op te schrijven om daarna weer opzoek te gaan naar de volgende vraag. Zo gingen we 25 vragen af. We waren heel enthousiast en hielden het lang vol. Het leek wel alsof we twee keer gesport hebben vandaag. Maar ondanks dat het als sporten voelde, hebben we ook nog geoefend met rekenen!   

rekenen_collage.jpg

                                                                                                                                          

December 2017
Sneeuwpret


Als er sneeuw ligt, dan komen we er natuurlijk niet onderuit. Dan is het tijd voor sneeuwpret! We zijn op maandag, aan het eind van de dag naar buiten gegaan. Met duidelijke afspraken op zak (waar zal het sneeuwballen gevecht plaatsvinden en waar kan je gewoon lekker spelen) gingen we naar buiten. Het was één groot feest. Zeker toen het ook nog eens ging sneeuwen. Nat en koud kwamen we weer binnen om onze spullen te pakken en naar huis te gaan. Maar dat maakte ons niet uit. Het was een top middag. 

sneeuwpret_collage.jpg

                                                                                                                                          

December 2017
Kerst

Kerstdiner:
En op donderdagavond was het dan eindelijk zover. Het jaarlijkse kerstdiner. Alle kinderen kwamen heel mooi aangekleed op school, vol met zenuwen en natuurlijk met allemaal lekkere hapjes. Buiten hadden we nog even naar het kerstkoor geluisterd, maar binnen werd snel de champagne geopend en werden de hapjes rondgebracht. Er werd heerlijk gesmuld van al het gemaakte lekkers. Ondertussen werd er heerlijk gezellig gekletst gelachen met elkaar. Hannah gaf tevens nog een mooie muziekvoorstelling. Het was een zeer geslaagde avond. Alle ouders weer bedankt voor de hulp en uiteraard alle lekkere hapjes!

kerstdiner_collage.jpg

Kerstkoekjes versieren:
Tijdens de Sinterklaastijd had de juf beloofd dat we kruidnootjes zouden gaan bakken. Dit was er helaas niet van gekomen. Daarom zouden we koekjes gaan bakken met de Kerst. In eerste instantie wilde we deze in de boom hangen, maar dit ging qua tijd niet lukken. Uiteindelijk hebben we zelf het deeg gemaakt en hebben we allemaal één koekje in Kerststijl gemaakt. Deze hebben we vervolgens versierd met glazuur om ze daarna tijdens het kerstdiner heerlijk op te eten.

kerstkoekjes_maken_collage.jpg

Kerstknutselen:
De hele school is op dinsdagmiddag aan het knutselen gegaan! De juffen hebben verschillende knutsel bedacht en samen met groep 3 en groep 5 hebben we deze gemaakt. Zo hebben we twee verschillende rendieren gemaakt, hebben we een kerststukje gemaakt en hebben we mooie tekeningen over de winter en kerst gemaakt. Het was een hele gezellige en geslaagde middag. De foto’s van deze middag zijn terug te vinden in het fotoalbum.

Kerstkaarten maken:
Ook dit jaar hebben we weer kerstkaarten gemaakt en rondgebracht in de wijk. Dit jaar waren we samen met groep 7 ingedeeld. Op een vrijdagmiddag zijn we met zijn allen naar groep 7 toe gegaan. Daar hebben we iemand mogen uitkiezen waar we graag mee zouden willen werken. Eenmaal in tweetallen zijn we hard aan de slag gegaan. We hebben de mooiste kaarten met de liefste wensen geschreven. We hadden er wel een beetje een rommeltje van gemaakt, maar dat hoort erbij. Toen groep 7 was gaan gymmen en groep 4 een film was gaan kijken in de klas, zijn Ward en Elise juf Anouk gaan helpen en hebben, samen met wat leerlingen van groep 7, de hele klas weer geveegd. Super! De foto’s van deze middag zijn terug te vinden in het fotoalbum.

kerstkaarten_maken_collage.jpg

Kerstboom versieren:
Uiteraard komt in alle klassen de kerstboom te staan, zo ook bij ons! De juf had de kerstboom in de middag al opgezet en de lichtjes erin gehangen. Wij mochten de kerstboom verder gaan versieren. Om de beurt gingen we er allemaal twee dingen, zoals slingers en kerstballen, inhangen. Het werd een hele mooie boom die vooral aan de onderkant versierd was :) 

kerstboom_versieren_collage.jpg 

                                                                                                                                          

November/december 2017 

Sinterklaas 

Hij is weer in het land! Sinterklaas is veilig aangekomen. Dit houdt in dat we in de klas weer heerlijk gaan knutselen in Sinterklaasthema. Maar ook de reken en taal lessen zullen geregeld in het teken van Sinterklaas staan en we zullen uiteraard veel liedjes zingen en spelletjes spelen. Bij het knutselen zijn we begonnen met het maken van de stoomboot. Alle kinderen hebben een kamer uit de stoomboot gemaakt. Het resultaat is op onderstaande foto en in de klas te bewonderen (tot vijf december). Verder hebben we americo getekend en geknutseld. We zijn hier steeds heerlijk ontspannen en met veel plezier mee bezig. 

knutselen.jpg

Sinterklaas op bezoek:
Vandaag was het dan eindelijk zover. Sinterklaas zou een bezoek brengen aan school. Vol spanning kwamen we in de ochtend de klas in. Iedereen aanwezig? Op naar buiten om Sinterklaas te ontvangen. Sinterklaas kwam aan op de step, Amerigo kon helaas niet komen. Maar gelukkig had Sinterklaas de beste vriend van Amerigo bij zich, een heel mooi zwart paard. Na het ontvangst van Sinterklaas zijn we weer naar binnen gegaan. In de klas zijn we met zijn alle een groot spel gaan spelen. We moesten verschillende opdrachten uitvoeren om punten te verdienen. Zo gingen we kijken wie de meeste kruidnootjes in zijn mond kon doen, liedjes zingen en nog veel meer. Natuurlijk kwam Sinterklaas ook nog even langs. Het was een topdag. De foto’s van deze ochtend zijn terug te vinden in het fotoboek. 

Rommelpiet: 
Ohnee, het was weer eens zover. Rommelpiet is langsgeweest. We kwamen op school en zagen al dat we de school niet in mochten. Alles was overhoop gehaald. Eenmaal binnen konden we onze luizenzakken niet vinden. Rommelpiet had ze allemaal aan elkaar vastgeknoopt. Door goed samen te werken hebben we ze uit elkaar gekregen. Vervolgens zijn we met elkaar de klas in gegaan. Hier was nog meer rommel te vinden. Door goed met elkaar samen te werken hebben we weer de hele klas opgeruimd. Een aantal leerlingen hadden een belangrijke taak op zich genomen. De schoenen waren namelijk verstopt door de gehele klas, maar er zaten geen cadeautjes in! Waar waren die dan? De gehele klas is doorzocht, de gang is bekeken en alle kasten zijn uitgeplozen! Uiteindelijk zijn ze gevonden en hebben we ze uitgepakt in een opgeruimde klas! 

rommelpiet_5.jpg

                                                                                                                                          

September/oktober/november 2017 

IPC thema 1: Gebouwen en constructies 

Portfoliogesprekken:
Aan het eind van het thema stonden de portfoliogesprekken op de planning. De kinderen gingen aan de hand van hun gemaakte werk, hun portfoliomap en de leerwand aan hun ouders vertellen wat ze allemaal hebben geleerd en welke stappen ze hebben gezet in hun ontwikkeling. De kinderen waren erg enthousiast en konden veel vertellen. Heeft u de gesprekken gemist, dan is er altijd mogelijkheid om na schooltijd met uw zoon/dochter in gesprek te gaan. De tweede ronde van de portfoliogesprekken zullen rond mei plaatsvinden. Hieronder een aantal foto's als sfeerimpressie. 

portfoliogesprekken_1.jpg

Bezoek madurodam: 
Als afsluiting van het thema hebben we, samen met groep drie, een bezoek gebracht aan madurodam. Op woensdagochtend gingen we hier, onder begeleiding van ouders, naar toe. In groepjes zijn we door het park gaan lopen, op zoek naar verschillende gebouwen. Herkennen we gebouwen? Zien we constructies die we tijdens het thema ook tegen zijn gekomen? We hebben verschillende opdrachten hierover gemaakt. We hebben onze ogen uitgekeken en uiteindelijk natuurlijk heerlijk gespeeld in de speeltuin. Het was een geslaagde afsluiting waar we konden laten zien en horen wat we geleerd hebben. Hieronder een aantal foto's. Verder zijn de foto's terug te vinden in het fotoalbum. 

madurodam_groep_4.jpg

Gebouwen maken van constructiemateriaal:
 
We hebben al gebouwen in de wijk bekeken, zijn naar de Haagse toren geweest en hebben heel veel geleerd over hoe gebouwen gebouwd worden (de structuren en constructies). Alles wat we geleerd hebben, hebben we laten zien in bouwwerken, gemaakt van suikerklontjes en papier. Vandaag kregen we echter een andere opdracht. We moesten, door goed samen te werken, een gebouw maken met constructiemateriaal. In ons bouwwerk moesten we goed de constructie laten zien. We hebben de verschillende constructiematerialen over groepjes verdeeld en toen is iedereen aan de slag gegaan. Dit ging erg goed. We hebben goed met elkaar overlegd en samen gewerkt. Aan het eind hebben we aan elkaar laten zien wat we hebben gemaakt en wat de structuur in ons gebouw is. Ook wisten we goed te vertellen dat een huis van Kapla veel minder stevig is dan een huis van lego. Met Knexx was het moeilijk om het huis te bouwen. De huizen die met bakstenen worden gebouwd zijn hierdoor wel steviger dan bijvoorbeeld houten huizen. 

collage.jpg  

Bezoek aan de Haagse toren: 
Vandaag, vrijdag 27 oktober, zijn we met de klas naar de Haagse toren gegaan. De moeder van Mirte had voor ons geregeld dat we een bezoek konden brengen, waarbij we naar de 42ste verdieping konden gaan en verschillende gebouwen konden bekijken. Hier waren we uiteraard erg blij mee. Om half negen 's ochtends zijn we gelijk vertrokken om de tram te halen. Dit was gelukt, waardoor we al om negen uur bij de Haagse toren waren. Als eerste werden we meegenomen naar de 40ste verdieping. Hier hebben we het uitzicht bekeken en veel informatie en leuke weetjes over de gebouwen in de omgeving gekregen. Daarna hebben we een film gezien over de bouw van de Haagse toren. Welke structuren zijn er gebruikt? Hoe ging de bouw in zijn werk? Dit sloot mooi aan bij ons thema. Vervolgens zijn we twee etage's om hoog gegaan, naar de 42ste verdieping. Daar was een balkon en konden we buiten over de omgeving uitkijken. Het waaide hier behoorlijk, maar we vonden het wel heel gaaf! Het liefst bleven we hier de hele tijd. Na wat gegeten en gedronken te hebben was het helaas weer tijd om terug naar school te gaan. Het was een leuke en leerzame ochtend. Uiteraard bedanken we de ouders die met ons mee zijn gegeaan om deze ochtend vorm te kunnen geven! Hieronder een aantal foto's en twee leuke fimpjes. De overige foto's zijn terug te vinden in het fotoalbum op de website. 

   naamloos_5.jpg

 
Startpunt: 
We zijn gestart! Het eerst IPC thema loopt. De juf kwam de klas in lopen met een kaartenhuis die heel knap bleef staan. De klas had gelukkig al snel door dat er een trucje werd uitgehaald. Het was helemaal niet mogelijk. En dat klopt. De juf had de kaarten aan elkaar vastgeplakt, zodat ze goed bleven zitten. Maar dat is natuurlijk valsspelen. We zijn zelf ook kaartenhuizen gaan bouwen, maar om goed voor ogen te hebben waar we allemaal op moeten letten, zijn we eerst de wijk in gelopen. In de wijk zijn we naar verschillende gebouwen gaan kijken. Wat zijn de verschillen en herkennen we constructies? Eenmaal terug op school zijn we gaan proberen om zelf een huis te bouwen van kaarten. Best een lastige klus, maar iedereen ging vol enthousiasme aan de slag. Uiteindelijk is het, met het toepassen van wat kleine trucjes, gelukt om kaartenhuize neer te zetten! 

website.jpg

                                                                                                                                          


Oktober 2017 
Kinderboekenweek 

GRUWELIJK ENG!!! Het thema van de kinderboekenweek! Gruwelijk eng is het nog niet, maar lezen is zeker heel erg leuk! 
We hebben de kinderboekenweek met de school geopend met een boekenmarkt. Een aantal kinderen zaten op kleedjes op het schoolplein om hun boeken te verkopen. Iedereen was erg enthousiast en er werd goed verkocht. Leuk om te zien. In de klas zullen we de komende weken ook een aantal activiteiten in het thema van de kinderboekenweek doen. Wat we zo al hebben gedaan, zullen we op de groepspagina laten zien. 

Feestlezen: 
Op vrijdagochtend hebben we de kinderboekenweek ook in de klas geopend. Door middel van feestlezen hebben we van het lezen een nog groter feestje gemaakt dan dat het al was. De kinderen mochten zelf weten hoe ze gingen zitten/liggen/staan en mochten allemaal hun schoenen uit doen. Iedereen ging op de gekste manieren en gekste plekken lezen. Het was echt een feestje en iedereen deed supergoed zijn best. De foto's zijn terug te vinden in het fotoalbum. 

collage_5.jpg


                                                                                                                                          

September 2017
Tutorlezen 

Ook dit schooljaar gaan we weer tutorlezen. 1x in de week (op de donderdagochtend) gaan we samen lezen met iemand anders uit een hogere groep. Dit jaar zijn dat de leerlingen uit groep 6. We lezen uit leesboekjes en hebben afgesproken dat we steeds om en om een bladzijde lezen. Als we het lastig vinden dan helpen we elkaar. Zo helpen we elkaar groeien op het gebied van lezen. Ook leren we naar elkaar te luisteren, rekening met elkaar te houden en samen te werken. We vinden het erg leuk en doen dit altijd erg goed!

collage_4.jpg

                                                                                                                                          


Presentatie informatieavond:

Donderdagavond 7 september hebben we de jaarlijkse informatieavond gehad. Tijdens deze avond heeft u de mogelijkheid gehad om kennis te maken met de leerkracht en een beeld te krijgen van dat wat uw zoon/dochter gaat leren in groep 4. Als u er niet bij aanwezig kon zijn of de informatie nog eens rustig na zou willen lezen, dan is dat mogelijk via onderstaande link. U komt dan in de gebruikte presentatie terecht. Indien er nog vragen over zijn dan bent altijd van harte welkom bij één van de groepsleerkrachten.

informatieavond_groep_4.pdf